Artikel | Datum: 01-03-2010


Coöperatief rijden voorkomt spookfiles




“Op het slimste stukje snelweg van Nederland demonstreert TNO vandaag dat intelligente communicatie tussen voertuigen helpt om spookfiles tegen te gaan”. Van Merrienboer – Wethouder van de gemeente Eindhoven en voorzitter van de stuurgroep Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.

Computersimulaties hebben het reeds aangetoond en de wethouders Houthooft-Stockx van gemeente Helmond Van Merrienboer van gemeente Eindhoven zijn ook al overtuigd van het positieve effect van coöperatief rijden: het voorkomt spookfiles, verbetert de doorstroming, verhoogt de verkeersveiligheid, is beter voor het milieu en verlaagt ook nog eens de maatschappelijke kosten van verkeer..

. Om aan te tonen dat coöperatief rijden inderdaad spookfiles kan voorkomen, organiseerde TNO op zondag 28 februari 2010 een grote demonstratie op A270 tussen Helmond en Eindhoven. Tijdens de demo gingen 100 auto's de weg op: één rijstrook met 50 auto's uitgerust met technologie voor coöperatief rijden, op de andere rijstrook 50 auto’s zonder deze technologie. Vooraan reed een auto die gedrag vertoonde dat normaal een spookfile opwekt.

Spookfiles.
30% van alle files zijn spookfiles! Gemiddeld staat er in Nederland 180 km file per dag en naar verwachting zullen de files de komende 10 jaar met 10% tot 25% toenemen. Spookfiles ontstaan zonder ogenschijnlijke reden. Dit soort files komt vooral voor op drukke wegen en wanneer auto's (te) dicht op elkaar rijden. Als een auto dan plotseling remt, van snelheid verandert of van baanvak wisselt, reageren de auto's die erachter rijden. Er treedt een schokgolfeffect op en op onverwachte plekken staat het verkeer stil.

Coöperatief rijden.
Als voertuigen met elkaar communiceren en als het ware in overleg met elkaar gaan rijden, kunnen spookfiles worden voorkomen. Voertuigen kunnen met elkaar communiceren met behulp van CACC-technologie: Coöperative Adaptive Cruise Controle. TNO heeft voor de demo 50 auto's uitgerust met speciaal voor deze demo ontwikkelde technologie voor coöperatief rijden. De auto's zijn voorzien van een TomTom, een camera, een antenne met WIFI-verbinding en een on-board computer. Gedurende de rit worden snelheid en versnelling van de auto gemeten en de afstand tot de voorliggende auto. Deze gegevens worden door de computer omgezet in 2 verschillende instructies: remmen en gas geven. De instructies zijn zowel visueel als auditief. Als de bestuurder gas moet geven, verschijnt een groene circel op het TomTom-scherm en een stem zegt “gas gas gas”. Als de bestuurder moet remmen, verschijnt een rode driehoek op de TomTom en zegt de stem “rem rem rem”.

. Demonstratie coöperatief rijden.
Op 28 februari 2010 maakten 100 auto's in totaal 4 testritten over de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De voertuigen waren voerzien van meetapparatuur om de resultaten vast te leggen, langs het volledige traject stonden camera's die het effect van de demonstratie vastlegden en ook vanuit een helicopter werden de resultaten op beeld vastgelegd. Na elke rit vulden de bestuurders een evaluatieformulier in zodat ook de beleving van de rijder kan worden meegenomen in het onderzoek.

"In eerste instantie lijkt de rij auto's met technologie voor coöperatief rijden langzamer te gaan maar aan het einde van de rit zitten we 9 auto's voor de auto waarnaast we vertrokken. Ook is me opgevallen dat er meer gaten vallen tussen de auto's in de andere rij terwijl 'onze' rij aaneengesloten rijdt." ervaringen van Chequita Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite vanuit auto 35

TNO verwacht dat de demonstratie op de A270 drie effecten zal aantonen:
1.de auto's zijn regelmatiger over de weg verdeeld waardoor spookfiles worden voorkomen;
2.de schokgolf wordt gedempd;
3.een opstopping lost sneller op doordat auto's sneller optrekken door de gebruikt technologie.

Tijdens de InterTraffic 2010 presenteert TNO de resultaten van het onderzoek.


Meer informatie.
Meer informatie over spookfiles en het project op: www.a270demo.nl
Lees ook de eerder verschenen nieuwsberichten in Infrasite Nieuws TNO organiseert demo van spookfile op A270 en Coöperatief rijden kan spookfiles voorkomen.


Deel dit artikel:                   





Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht








[Banners]