Portret: Rens Plaschek
Artikel | Datum: 27-11-2013


Interview met Hans van Leeuwen, DGMR, over het verwezenlijken van Duurzaam Vervoer




Interview met Hans van Leeuwen, directeur en senior consultant bij ingenieursbureau DGMR en voorzitter Programma Duurzaam Vervoer van Movinnio, over het verwezenlijken van Duurzaam Vervoer naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 in Houten.


1. Wat is het doel van het Programma Duurzaam Vervoer?.

We willen duurzaamheid en mobiliteit integraal ter discussie stellen. Wat we zien is dat er steeds weer onderdelen uit de discussie worden gehaald om hiermee, als een soort cherry picking, de voordelen te benadrukken. Verschillende partijen gebruiken dit ten eigen voordele en spelen in op het gegeven dat velen van ons niet het totale speelveld overzien. Een simpel maar heel duidelijk voorbeeld is de elektrische auto met zero emission. Er wordt wel over het hoofd gezien dat de energie wel ergens moet worden opgewekt, opgeslagen en getransporteerd. Er circuleren getallen dat zo’n 80% van de energie verloren gaat, voordat deze elektrische auto de eerste meter heeft gereden. Is een fossiele brandstof auto dan niet veel rendabeler? En dan praten we nog niet eens over het vraagstuk van de accu’s.

Het Programma Duurzaam Vervoer heeft als doel om te komen tot een visie op duurzaam vervoer én de uitvoering daarvan. Belangrijk is de verwezenlijking van duurzaam vervoer en een leefbare woonomgeving. Dit bij bedrijven die willen implementeren en overheden en kennisinstellingen die dit willen ondersteunen. Wij, allen met elkaar, moeten zorgen voor het momentum.


2. Het Programma Duurzaam Vervoer is een programma waar gewerkt wordt aan het sneller verwezenlijken van Duurzaam Vervoer door integraal te denken en te doen. Hoe gaat dat in zijn werk?.

We willen de discussie voeden over duurzaamheid en mobiliteit in de volle breedte. Dit start al bij de eerste gedachte ‘moet ik wel van A naar B?’. Zijn er alternatieven, zoals bijvoorbeeld telewerken, video conferentie, of combineren met andere afspraken. Verder speelt natuurlijk de keuze van de wijze van vervoer. Moet ik met de auto, is er file, kan ik met de fiets enz enz. Ook de vraag publiek of privaat vervoer speelt mee. De volgorde van afspraken en bezigheden zijn belangrijk. De totale keten. Hierbij speelt natuurlijk ook het complete netwerk van het vervoer; van halte naar knooppunt en naar een volgend knooppunt. Een knooppunt is dan niet alleen een groot station maar kan ook een P&R of carpool punt zijn. Combi’s zijn natuurlijk optimaal.

Kijkend naar de toekomst zijn de grootte van een knooppunt en de mogelijkheden bij een knooppunt zeer belangrijk. Hoe meer er daar te doen is, des ter minder hoeft er gereisd te worden. Het beeld van vele visionairen is ook dat het in de toekomst allemaal in de grotere knooppunten gaat plaatsvinden; de kantoren, culturele voorzieningen, winkels, enz. Alles op loopafstand bij elkaar waarbij er wellicht ook nog wel loop- (en fiets-) voorzieningen verbeterd moeten worden.


3. Voor wie en met wie wordt dit gedaan?.

Eigenlijk voor en met ons allemaal. Uiteraard de bedrijven, maar die zullen veel sneller meedoen als er winstkansen zijn. Veel bedrijven nemen ook wel hun verantwoordelijkheid in het kader van MVO. Verder de overheden want die moeten ook randvoorwaarden scheppen. De launching customers (infra en OV) zijn een spil maar ook de kennisinstellingen die dit moeten ondersteunen. Voor de implementatie zijn entrepreneurs van aanbieder én afnemer noodzakelijk.


4. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?.

Het woord duurzaamheid is aan inflatie onderhevig. Veel instanties en bedrijven gebruiken het woord te pas en te onpas. Mijn inziens is duurzaamheid een proces dat permanent kan worden toegepast zonder dat het de aarde (hulpbronnen) uitput. Gezien de hieruit volgende onmogelijkheden, moet duurzaamheid vertaald worden om activiteiten te ontplooien met behoud van de noodzaak en voordelen, het minimaliseren van de negatieve (externe) effecten. Het Zuid Afrikaanse ‘Volhoubaarheid’ is wel een mooi alternatief woord.


5. DGMR wil optreden als generator en initiator van procesinnovatie. Wat betekent dat op het gebied van Duurzaam Vervoer?.

Duurzaam vervoer betekent energie, klimaat, milieu, overlast door vervuilde lucht, licht, geluid, trillingen en veiligheid maar ook de ontwikkeling van kantoren, musea, ziekenhuizen, gebouwen voor publieke en culturele instellingen en andere voorzieningen. Hergebruik van kantoren is in deze tijd een belangrijk aspect geworden. Wonen op een hoger kwaliteitsniveau. Dit alles gaat zich meer afspelen in de knooppunten. Ook de ontwikkeling van duurzame stedenbouw, waar overigens ook het BREEAM monitoringsinstrument ingezet kan worden, is een aspect waar DGMR een belangrijke rol in kan spelen..


Deel dit artikel:                   





Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht








[Banners]