ProRail beheert 6.500 kilometer spoor. Een deel daarvan loopt ondergronds, door een van onze zeven spoortunnels.
Tunnels kennen heel specifieke veiligheidseisen. Want als er iets in een tunnel gebeurt, staan reizigers en personeel niet direct buiten. ProRail is nauw bij tunnelveiligheid betrokken.
Urgentie Overal waar treinen zich door tunnels voortbewegen, lopen zij meer en andere risico's dan op hun trajecten door de open ruimte. Nederland krijgt er steeds meer en steeds langere tunnels bij. Omdat we onze schaarse ruimte graag goed - liefst dubbel - gebruiken groeit ook het aantal verdiept aangelegde wegen. Overkapt of overkluisd met gebouwen hebben die veel met tunnels gemeen. Dit groeiende aantal (half)tunnels met hun almaar intensievere gebruik vereist goede waarborgen voor de tunnelveiligheid in Nederland.
Aan de veiligheid in Nederlandse tunnels is de afgelopen twintig jaar veel gedaan. Dat heeft zeker bijgedragen aan het uitblijven van calamiteiten. We kunnen daarover tevreden zijn, maar het mag ons niet in slaap sussen. Integendeel. Toetsing, aanvulling en verbetering van de bestaande wet- en regelgeving zijn nodig. Minstens zo belangrijk is echter, dat alle bij tunnels betrokken partijen zich gezamenlijk inspannen voor de integrale veiligheid van deze bouwwerken, qua ontwerp èn gebruik.
Risico's Iedere tunnel is anders en brengt eigen risico's mee. Beheerders, bestuurders en hulpdiensten behoren daarop voorbereid te zijn. Niet met standaardoplossingen, maar met een specifieke veiligheidsvisie en integraal veiligheidsplan voor de tunnel die aan hun zorg of verantwoordelijkheid is toevertrouwd. Het vereiste veiligheidsniveau van elke tunnel afzonderlijk valt niet puur door wettelijke regels af te dwingen. Het vraagt ook om de actieve inzet van alle verantwoordelijken bij het opstellen en handhaven van eigen veiligheidsconcepten. Samen 'diep gaan' voor tunnelveiligheid, is het credo voor de komende jaren.
Bron:
Veiligheid in tunnels langs het spoorDeze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Bijna 66 duizend nieuwbouwwoningen in 2018
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
VNG: In het belang van onze inwoners
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland