Definitie


Utrechtboog





De Utrechtboog is een fly-over die sinds 12 maart 2006 een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen Utrecht en Schiphol. Hierdoor is de reistijd met 7 minuten verkort. (Voorheen moest bij Station Duivendrecht, waar de twee lijnen elkaar kruisen, worden overgestapt.) Ook de hogesnelheidstrein ICE zal in de toekomst van deze boog gebruik gaan maken om Reizigers vanaf Schiphol een snelle verbinding naar Duitsland te bieden.

De Utrechtboog bestaat uit twee enkelsporige betonnen viaducten, een van 1500 en een van 1600 meter, op een maximale hoogte van 15,1 meter. Voor het storten van het beton voor de viaducten werd een verrijdbaar bekistingssysteem gebruikt.

Voor de bouw is 88.000 kuub beton gebruikt, 29.000 dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De totale kosten zijn € 100 miljoen en maakt onderdeel van het project Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht. Dit project heeft een begroting van 1 miljard euro en zal eind 2006 klaar zijn. (bron:wikipedia)

 

Zwevende betonfabriek

De Utrechtboog is gemaakt met behulp van de 'zwevende betonfabriek' ofwel Movable Scaffolding System (MMS). Dit is een bekistingsmachine die zich kan verplaatsen via hoge betonnen kolommen en ter plaatse, dus in de lucht, een viaductdeel maakt.

Er wordt ijzerbewapening in de bekisting aangebracht en vervolgens beton gestort. Dat moet vijf dagen uitharden. Dan klapt de MMS aan de onderkant open en ligt het viaductdeel tussen de twee kolommen en kan het afgewerkt worden. Vervolgens rijdt de MMS weer verder om dezelfde procedure te herhalen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Luchtkwaliteit binnensteden nog dit jaar verbeterd
Nieuwsbericht








[Banners]