Definitie


Groepsrisico





Het groepsrisico is een term uit de normering voor Externe veiligheid  

Het groepsrisico is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Groepsrisico

beschouwt de aanvaardbaarheid van grote rampen met een kleine kans van optreden.

Het groepsrisico wordt bepaald door de cumulatieve kans per kilometer per jaar dat in

één keer een groep van ten minste een bepaalde grootte zal overlijden als gevolg van

een ongeval tijdens de beschouwde activiteit.

Het groepsrisico (GR) wordt gepresenteerd in een figuur (fN-curve) waarin het aantal

slachtoffers (N) wordt uitgezet tegen de cumulatieve kans op ongevallen met dit aantal

slachtoffers. Strikt genomen is er van groepsrisico sprake als er door een incident

gelijktijdig 10 of meer mensen kunnen overlijden. In de praktijk worden in GRberekeningen

ook lagere slachtofferaantallen meegenomen.

Voor transportroutes wordt het groepsrisico gepresenteerd voor routes (of routedelen)

met een lengte van 1 kilometer. De oriënterende waarde is een maximum aantal van

10 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-4^ per jaar en een maximum

aantal van 100 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-6^ per jaar.

In de circulaire RNVGS is opgenomen dat bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde

en/of een toename van het groepsrisico een verantwoording van het groepsrisico

nodig is. Bij de verantwoording van het groepsrisico is het nodig, dat wordt aangegeven

hoe hoog het groepsrisico is en in welke mate dit verandert ten gevolge van de

voorgestelde ontwikkeling, wat de personendichtheid in het invloedsgebied is, wat de

mogelijkheden zijn voor de beperking van het risico, de zelfredzaamheid en hulpverlening

in geval een calamiteit daadwerkelijk optreedt. Tevens moet worden aangegeven

welke alternatieven er zijn: wat zijn de voor- en nadelen van andere ruimtelijke

ontwikkelingen.

Toetsingkader

Voor de verantwoording van het groepsrisico is een concept-handreiking beschikbaar

(''Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico, J. van der Schaaf e.a.

conceptrapport min. BZK en min. VROM, augustus 2004_) en het Toetsingskader Externe Veiligheid (_Toetsingskader externe veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht,

T. Wiersma, M. Molag, J.W. Ekelenkamp, TNO-rapport R2004/105''). In dit toetsingskader wordt invulling

gegeven aan de lokale verantwoordingsplicht. De criteria Zelfredzaamheid (= mogelijkheid

van de aanwezigen om zichzelf in veiligheid te brengen), Beheersbaarheid (=

mogelijkheden hulpverlening) en Resteffect (= gevolgen van de calamiteit) worden in

de toetsingskader verder uitgewerkt. Deze criteria spelen een belangrijke rol in de

verantwoording van het groepsrisico. Bij toepassen van het Toetsingskader speelt het

identificeren en kwalificeren van de mogelijke risicoreducerende maatregelen een

belangrijke rol.

Eerste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Luchtkwaliteit binnensteden nog dit jaar verbeterd
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Lightwell & Tomingroep zetten Almere in mooi licht
Weblogposting
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Lightwell & Tomingroep zetten Almere in mooi licht
Weblogposting








[Banners]