Definitie


ATBM-plus





ATBM-plus is een extra opschakelsignaal vanuit ATB-NG, welke in combinatie met het ATB-EG-signaal Vmax 140 km/h, door een trein met ATBL geïnterpreteerd wordt als Vmax 160 km/h

Deze toegevoegde functie is op dit moment (2008) alleen beschikbaar op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys(PKBA-) treinstellen veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG)-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een specifiek signaal naar de trein, het zogenoemde ATBM+-signaal. Dit signaal schakelt de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/u.

De naar Amsterdam doorrijdende nterCityExpress(ICE) -treinen zijn ook voorzien van ATBL en hebben ook de beschikking over de ATBM+ functionaliteit, maar deze wordt in de praktijk niet gebruikt.

Techniek

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PKBA-treinstellen ATBL geïnstalleerd. ATBL is een variant van ATB-NG en combineert het Belgische TBL, ATB-EG en ATB-NG. ATB-NG-treinapparatuur kan naast ATB-NG-informatie ook ATB-EG-informatie uit het spoor opnemen. Op het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code voor een maximum snelheid voor 140 km/u gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATBM+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/u. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/u) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/u).

Toekomst

De kans dat ATBM+ in zijn huidige vorm ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is gering. Het is echter wel denkbaar dat ATBM+ in een iets gewijzigde uitvoering gebruikt gaat worden, te weten E-ATBM+. Deze variant, die technisch sterk lijkt op het Belgische Euro-TBL, maakt gebruik van Eurobalise (zie ERTMS) in plaats van ATB-NG-balises. Het voordeel hiervan is dat er geen speciale ATB-NG-componenten meer nodig zijn en de infrazijdige apparatuur geen bekabeling meer nodig heeft. Bovendien wordt de functie aan treinzijde ook eenvoudig realiseerbaar in ATB-systemen van andere leveranciers, inclusief STM-ATB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Luchtkwaliteit binnensteden nog dit jaar verbeterd
Nieuwsbericht








[Banners]