Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-01-2017



Bereikbare stad vraagt om ontschotting




Advies 'Dichterbij en sneller: kansen voor betere bereikbaarheid in stedelijke regio's'

Het huidige bereikbaarheidsbeleid is te sterk in hokjes verdeeld om Nederlandse stedelijke regio’s in de toekomst bereikbaar te houden. Het palet aan mogelijkheden om een bepaalde bestemming te bereiken wordt groter. Maar het beleids- en wetgevingskader belemmert het verzilveren van de kansen die daardoor ontstaan. Rijk, provincies en gemeenten werken bovendien nog onvoldoende samen. Het beleid is daarnaast vooral gericht op extra infrastructuur en snellere verplaatsingen, en stuurt nog onvoldoende op de locaties van voorzieningen en activiteiten. Dit schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in zijn advies ‘Dichterbij en sneller’ dat 26 januari 2017 is aangeboden aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

Meer samenhang is gewenst
Het huidige bereikbaarheidsbeleid en de bijbehorende wet- en regelgeving bieden onvoldoende mogelijkheden om adequaat in te spelen op maatschappelijke vragen en veranderingen. Mensen combineren steeds meer uiteenlopende activiteiten op één dag. Bovendien veranderen mobiliteitsdiensten, elektrische fietsen en autodelen de mogelijkheden van mensen om op hun plaats van bestemming te komen. Daardoor is de bereikbaarheidsbehoefte steeds gevarieerder. Het huidige beleid daarentegen is sterk gericht op het aanbod van infrastructuur en specifieke vervoerswijzen (zoals trein, tram, bus, taxi, auto of fiets). Elk aanbod heeft zijn eigen regelgeving, financiering en fiscale prikkels. Volgens de Rli is een meer samenhangende benadering gewenst. Om ook in de toekomst steden bereikbaar te houden adviseert de Rli om de wirwar van belastingen, heffingen en subsidies te transformeren tot een overzichtelijk stelsel waarbij de bereikbaarheidsbehoefte centraal staat.

Overheden moeten beter samenwerken
Overheden zijn geneigd om elk vanuit hun eigen deelverantwoordelijkheid te redeneren, bijvoorbeeld als wegbeheerder, als concessieverlener of als verantwoordelijke voor ruimtelijke ordening. Hierdoor gaat er in de praktijk meer aandacht uit naar het optimaliseren van weg- en spoorinfrastructuur en naar ov-concessies dan naar plannen die er op zijn gericht om mensen zoveel mogelijk goed bereikbare voorzieningen en stedelijke functies te bieden. Een goede bereikbaarheid in stedelijke regio’s vraagt naar de mening van de Rli om meer samenwerking en om de gezamenlijke financiering van de bereikbaarheidsopgaven door Rijk, provincies en gemeenten.

Meer aandacht voor ruimtelijke oplossingen
Verbetering van de bereikbaarheid vraagt niet alleen om optimale mobiliteitsoplossingen, maar ook om zorgvuldige keuzen als het gaat om de vraag waar wij werken, wonen, recreëren et cetera. Daaraan wordt nog onvoldoende aandacht besteed.

Nieuwe wetgeving is noodzakelijk
De Rli pleit voor de ontwikkeling van beleid dat het doel van bereikbaarheid als uitgangspunt neemt: mensen de mogelijkheid bieden om binnen een acceptabele reistijd zo veel mogelijk activiteiten te laten ontplooien. Binnen de bestaande wettelijke kaders gebeurt al het nodige om dit te realiseren. De Rli bepleit niet alleen dat dit wordt voortgezet en versterkt, maar bepleit ook een nieuwe wet die afzonderlijke sectoren en vervoerswijzen met elkaar verbindt en de reiziger centraal stelt. Zo kunnen bij beleidskeuzes en investeringsbeslissingen evenwichtige afwegingen tussen ruimtelijke oplossingen en mobiliteitsoplossingen worden gemaakt en kunnen nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld technologische innovatie, daarin een plek krijgen. Onderdeel van die wet zou een Bereikbaarheidstoets moeten zijn. Een dergelijke toets betekent dat bij ruimtelijke keuzes op basis van heldere bereikbaarheidsdoelen wordt afgewogen wat de beste ruimtelijke en/of mobiliteitsoplossing is.

Meer informatie
Het advies ‘Dichterbij en sneller: kansen voor betere bereikbaarheid in stedelijke regio’s’ is beschikbaar via www.rli.nl



Deel dit artikel:                   





CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: De vakbeurs voor waterbestendig Nederland
Weblogposting
Ruimte voor de Rivier wint Landschapsarchitectuurprijs
Nieuwsbericht
Centrum voor aardbevingsbestendig bouwen geopend in Groningen
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Van bliksembezoek tot uitgebreid oriënteren... altijd zinvol!
Weblogposting
Interview burgemeester Jan van Zanen over zijn visie op openbare ruimte
Artikel
Lezing: Wijzigingen CROW Kwaliteitscatalogus openbare ruimte toegelicht
Weblogposting
Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Invoeringsbesluit Omgevingswet van start
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Alles over de omgevingswet en meer
Weblogposting
Terrein Bijlmerbajes verkocht; Bajes Kwartier wordt nieuwe stadswijk
Nieuwsbericht
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Luminext exclusief distributeur van SmartNodes sensoren voor slimme verlichting
Weblogposting








[Banners]


[Top events]