Nieuwsbericht | Datum: 28-02-2018



Start uitvoering eerste fase snelle fietsroute Maastricht-Sittard




In 2017 ondertekenden Provincie Limburg, gemeenten Maastricht, Meerssen, Beek en het Programmabureau Maastricht Bereikbaar een overeenkomst voor de start van een snelle fietsroute tussen Maastricht en Sittard-Geleen. Nu is het zo ver dat de uitvoering van de eerste fase door bouwbedrijf Dura Vermeer Infra Regionale Projecten kan beginnen. De eerste fase richt zich op het verbeteren van het fietstraject in Beek en Meerssen. De werkzaamheden hiervoor duren naar verwachting tot eind juni 2018.

Aanleg fase 1a: traject Beek - Meerssen
Voor de eerste fase van de snelle fietsroute vinden sinds enkele weken voorbereidingen (zoals het verleggen van kabels en leidingen) plaats bij de Europalaan in Beek en Vliegveldweg in Meerssen. Vanaf begin maart starten de daadwerkelijke bouwactiviteiten. 'Met de realisatie van deze eerste fase zetten we een goede stap op weg naar een volwaardige snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht. De route vormt een waardevolle toevoeging aan de fietsinfrastructuur.


'Ideaal voor forenzen en hoognodig om nog meer mensen slim te laten reizen,'
aldus voorzitter van de stuurgroep van Maastricht Bereikbaar John Aarts, tevens wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht.



Tijdens de uitvoering is hinder onvermijdelijk. Zo zijn er regelmatig wegafsluitingen en omleidingen voor verkeer nodig. Deze worden vooraf aangekondigd via de communicatiekanalen van de gemeente en aannemer. Dura Vermeer maakt ook gebruik van de BouwApp om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang van het werk. Een overzicht van de actuele verkeerssituatie in en om Maastricht is te vinden op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar.

Stimuleren fiets- en e-bikegebruik
De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van het fietsklimaat in de regio, én aan de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik. Door de snelle fietsroute ontstaat er voor forenzen van en naar Maastricht en de andere plaatsen langs het traject een volwaardig alternatief voor reizen met de auto. Als meer mensen de auto (wat vaker) laten staan voor de woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid van mensen.

Snel, comfortabel en veilig fietsen
Straks kunnen fietsers sneller, comfortabeler en veiliger gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Dat gebeurt onder andere door het verbreden van huidige fietspaden en de aanleg van veiligere oversteekplaatsen. Zo komt er bij de Maastrichterlaan in Beek een nieuwe fietsoversteek, in plaats van de oversteek bij het A2-viaduct. Bij de Europalaan zorgt een nieuwe fietsbrug voor een directe fietsverbinding, zónder verkeerslichten. Hierdoor verbetert ook de doorstroming op het kruispunt. In Meerssen wordt de oversteek Vliegveldweg - Nieuwe Vliekerweg verbeterd en krijgen fietsers voorrang bij de rotondes (Bunderstraat, Hoolhoes, Maastrichterweg - Sint Josephstraat). De Vliegveldweg wordt verder ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is.

Aan de oostzijde van de A2
De snelfietsroute komt aan oostzijde van de A2, grotendeels over bestaande infrastructuur. In het verleden zijn meerdere routes aan de westzijde en oostzijde van de A2 onderzocht, na weerstand vanuit de omgeving. In het onderzoek door een onafhankelijk adviesbureau scoorde de oostvariant beter op verschillende aspecten (waaronder directheid, veiligheid en comfort). Deze variant sluit ook het beste aan bij het huidige fietsgebruik. Op basis van informatie-uitwisseling met inwoners en de gemeenteraad van Meerssen is vervolgens een definitief tracé uitgewerkt, dat tegemoet komt aan de wens om de Vliegveldweg toegankelijk te houden voor gemotoriseerd verkeer. Ook komt er aanvullende verlichting en een extra signaleringsbord.

Vervolgfasen
Ondertussen werken de gezamenlijke overheden verder aan de vervolgfasen van de snelle fietsroute tussen Meerssen en Maastricht (aansluiting P+R Maastricht Noord) en tussen Beek en Sittard-Geleen. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor het tracé op deze twee stukken. Naar verwachting is er rond de zomer meer duidelijkheid hierover.


Deel dit artikel:                   





Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
VolkerWessels lanceert Asset.Insight.
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht








[Banners]