hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-06-2018



Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid




Nieuw innovatief verkeersmodel doorslaggevend

Sweco en 4cast bouwen een verkeersmodel voor de provincie Utrecht om de provincie voor te bereiden op de toekomst op het gebied van mobiliteit en ruimtelijke ordening. Het verkeersmodel vult de bestaande regionale modellen aan. De innovatieve tour-based modellering van Sweco en 4cast stelt de provincie in staat om doelgericht elke combinatie van vervoerwijzen te analyseren en in te richten: auto, fiets en openbaar vervoer. Het model gebruikt de Visum software van PTV Group en de input wordt onder meer geleverd door ABF Research.

De provincie Utrecht staat samen met haar regionale partnergemeenten voor de uitdaging om de mobiliteit van haar inwoners zo optimaal mogelijk te faciliteren, nu en in de toekomst. Daarbij is er aandacht voor alle facetten die bij ruimtelijke ordening een rol spelen. Bereikbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en veiligheid zijn belangrijke thema's voor de provincie. Sweco en 4cast helpen de provincie Utrecht om hierin de juiste keuzes te maken. Miriam van Dullemen, projectmanager bij Sweco: 'Met de uitdagingen waar Utrecht voor staat is het belangrijk dat de huidige verkeersstromen zo compleet en nauwkeurig mogelijk worden vastgelegd. Maar nog veel belangrijker is om de relaties tussen verkeersstromen in kaart te brengen. Dat doet het tour-based verkeersmodel dat we samen met 4cast voor de provincie bouwen.'

De basis van het model wordt gevormd door Visum-software van PTV Group. PTV Group is wereldwijd marktleider op het gebied van verkeerskundige softwareontwikkeling. In Nederland werken de Nederlandse Spoorwegen en Rijkswaterstaat al met software van PTV Group. ABF Research levert de sociaal economische gegevens op basis van dataverzameling en ramingen.

David Oude Wesselink, beleidsmedewerker Mobiliteit van de provincie Utrecht: 'De provincie Utrecht heeft veel uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Om ons daar optimaal op voor te bereiden is het van groot belang dat we met inzichten in verkeersstromen werken die duidelijke meerwaarde bieden in vergelijking met de bestaande modellen. Die inzichten zijn heel bepalend in de manier waarop we onze infrastructuur en ruimtelijke ordening in de toekomst willen inrichten. Ik ben daarom zeer positief over het feit dat we met het verkeersmodel van Sweco en 4cast nu al de overstap maken naar een tour-based model.'

Innovatief verkeersmodel met tour-based benadering
Klassieke verkeersmodellen brengen alleen losse verkeerverplaatsingen in kaart, zonder dat de relaties tussen verkeersstromen duidelijk worden. Bij de tour-based benadering bestaat een reis (of tour) uit een keten van verplaatsingen die thuis begint en daar uiteindelijk ook weer eindigt. Belangrijk uitgangspunt bij een tour-benadering is het vaststellen van een hoofdmotief (bijv. werk) en een hoofdvervoerwijze. Een nevenbestemming zoals een winkelcentrum om boodschappen te doen onderweg van werk naar huis wordt daaraan gekoppeld. Zo wordt een duidelijke relatie gelegd tussen de vervoerwijze en tijdstipkeuze van een heen- en terugverplaatsing en wordt de werkelijkheid veel beter benaderd.

Door de multimodale toedeling van het model kunnen fiets, lopen, auto en openbaar vervoer door elkaar worden gebruikt voor verplaatsingen. Het model zorgt daardoor voor een betere benadering van het gebruik van parkeergarages en P&R-terreinen en het gebruik van lopen en fiets als voor- en natransport voor het openbaar vervoer.

Het model maakt veel combinaties van vervoerwijzen mogelijk en laat de effecten die dat heeft zien, of het nu met de auto, fiets, openbaar vervoer (trein, bus en tram) of te voet is. Hierbij sorteren Sweco en 4cast voor op de mogelijkheid om nieuwe mobiliteitsconcepten als MaaS en Smart Mobility, waarbij gebruikers gedurende hun reis keuzeafwegingen blijven maken, beter te modelleren. Het model levert daarnaast input voor onderzoek voor ruimtelijke ordening en milieu (zoals geluid-, ecologisch en luchtonderzoek).

David Oude Wesselink: 'Door dit verkeersmodel bouwen we nu één innovatief verkeersmodel voor de gehele provincie dat goed aansluit op de regionale modellen. Daardoor is de provincie Utrecht beter in staat de juiste afwegingen te maken in haar mobiliteits- en ruimtelijk beleid.'


Deel dit artikel:                   





Ondertekening Green Deal Aquathermie: huizen verwarmen met warmte uit water heeft de toekomst
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht
Anti-tegelactie in de Achterhoek: Ben je nu helemaal betegeld?!
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting
Bijna 66 duizend nieuwbouwwoningen in 2018
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Nacht van de Nacht in het Lauwersmeergebied
Nieuwsbericht
Gratis advies over recycling van uw pmd-bedrijfsafval
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht


[Banners]