Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-06-2018



Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid




Nieuw innovatief verkeersmodel doorslaggevend

Sweco en 4cast bouwen een verkeersmodel voor de provincie Utrecht om de provincie voor te bereiden op de toekomst op het gebied van mobiliteit en ruimtelijke ordening. Het verkeersmodel vult de bestaande regionale modellen aan. De innovatieve tour-based modellering van Sweco en 4cast stelt de provincie in staat om doelgericht elke combinatie van vervoerwijzen te analyseren en in te richten: auto, fiets en openbaar vervoer. Het model gebruikt de Visum software van PTV Group en de input wordt onder meer geleverd door ABF Research.

De provincie Utrecht staat samen met haar regionale partnergemeenten voor de uitdaging om de mobiliteit van haar inwoners zo optimaal mogelijk te faciliteren, nu en in de toekomst. Daarbij is er aandacht voor alle facetten die bij ruimtelijke ordening een rol spelen. Bereikbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en veiligheid zijn belangrijke thema's voor de provincie. Sweco en 4cast helpen de provincie Utrecht om hierin de juiste keuzes te maken. Miriam van Dullemen, projectmanager bij Sweco: 'Met de uitdagingen waar Utrecht voor staat is het belangrijk dat de huidige verkeersstromen zo compleet en nauwkeurig mogelijk worden vastgelegd. Maar nog veel belangrijker is om de relaties tussen verkeersstromen in kaart te brengen. Dat doet het tour-based verkeersmodel dat we samen met 4cast voor de provincie bouwen.'

De basis van het model wordt gevormd door Visum-software van PTV Group. PTV Group is wereldwijd marktleider op het gebied van verkeerskundige softwareontwikkeling. In Nederland werken de Nederlandse Spoorwegen en Rijkswaterstaat al met software van PTV Group. ABF Research levert de sociaal economische gegevens op basis van dataverzameling en ramingen.

David Oude Wesselink, beleidsmedewerker Mobiliteit van de provincie Utrecht: 'De provincie Utrecht heeft veel uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Om ons daar optimaal op voor te bereiden is het van groot belang dat we met inzichten in verkeersstromen werken die duidelijke meerwaarde bieden in vergelijking met de bestaande modellen. Die inzichten zijn heel bepalend in de manier waarop we onze infrastructuur en ruimtelijke ordening in de toekomst willen inrichten. Ik ben daarom zeer positief over het feit dat we met het verkeersmodel van Sweco en 4cast nu al de overstap maken naar een tour-based model.'

Innovatief verkeersmodel met tour-based benadering
Klassieke verkeersmodellen brengen alleen losse verkeerverplaatsingen in kaart, zonder dat de relaties tussen verkeersstromen duidelijk worden. Bij de tour-based benadering bestaat een reis (of tour) uit een keten van verplaatsingen die thuis begint en daar uiteindelijk ook weer eindigt. Belangrijk uitgangspunt bij een tour-benadering is het vaststellen van een hoofdmotief (bijv. werk) en een hoofdvervoerwijze. Een nevenbestemming zoals een winkelcentrum om boodschappen te doen onderweg van werk naar huis wordt daaraan gekoppeld. Zo wordt een duidelijke relatie gelegd tussen de vervoerwijze en tijdstipkeuze van een heen- en terugverplaatsing en wordt de werkelijkheid veel beter benaderd.

Door de multimodale toedeling van het model kunnen fiets, lopen, auto en openbaar vervoer door elkaar worden gebruikt voor verplaatsingen. Het model zorgt daardoor voor een betere benadering van het gebruik van parkeergarages en P&R-terreinen en het gebruik van lopen en fiets als voor- en natransport voor het openbaar vervoer.

Het model maakt veel combinaties van vervoerwijzen mogelijk en laat de effecten die dat heeft zien, of het nu met de auto, fiets, openbaar vervoer (trein, bus en tram) of te voet is. Hierbij sorteren Sweco en 4cast voor op de mogelijkheid om nieuwe mobiliteitsconcepten als MaaS en Smart Mobility, waarbij gebruikers gedurende hun reis keuzeafwegingen blijven maken, beter te modelleren. Het model levert daarnaast input voor onderzoek voor ruimtelijke ordening en milieu (zoals geluid-, ecologisch en luchtonderzoek).

David Oude Wesselink: 'Door dit verkeersmodel bouwen we nu één innovatief verkeersmodel voor de gehele provincie dat goed aansluit op de regionale modellen. Daardoor is de provincie Utrecht beter in staat de juiste afwegingen te maken in haar mobiliteits- en ruimtelijk beleid.'


Deel dit artikel:                   





Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Luchtkwaliteit binnensteden nog dit jaar verbeterd
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Lightwell & Tomingroep zetten Almere in mooi licht
Weblogposting
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Luminext: Vacature Channel & Partnership Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte groeit naar Vakbeurs Openbare Ruimte
Weblogposting
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Vakbeurs Ruimte & Licht verhuist dit jaar naar Expo Houten
Weblogposting
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Onderzoek naar luchtkwaliteit Nijmeegse Waalkade
Nieuwsbericht
Netwerkdag IKN op 19 april 2018 in Ede
Weblogposting
Deelfietsen Ovelo van start in Nijmegen
Nieuwsbericht








[Banners]